Vaevgillet2016

Vävgillet AS 51

Närvarande: Gele Pechplumin, AErikr, Cei, Brage, Drake, Sigvard, Miriel, Valdur, Magnus, Gilliam, Are, Johannes, Gila Joarsdotter, Dorothea Pictor-nånting, Jens, Nina Bylund, Ragne Kolgrimsdotter, Hector Ragnasson, Peregrine

Sigvard avlade gesällprov på blanda annat lättöl gjort på resterna från en imperial stout. Under tiden försvann ett provsmak upp i taket. Are var bakom den förtidiga utlösningen av rabarbermjöd. Stege införskaffades och en mycket hjältemodig pelikan vid namn Gilliam äntrade stegen under ridderlig övervakning av sir Peregrine. Förslag på stadgeändring är att Are alltid öppnar sina flaskor utomhus. Sigvard fortsätter efter denna comic relief att presentera ett varmt äppelvin kryddat med kanel, vete, russin och muskot. Receptet är från 1340 i okänd bok i Fardängs ägo (troligen ”A sip through time”). Fardäng vet inte heller vilket land receptet är ifrån. Sigvard blir godkänd som gesäll, under förutsättning att han publicerar recepten.

Därefter beskylls Fardäng för att druckit Mariestads alkoholfri öl. Han försvarar sig med att det var mörkt och flaskan var förklädd.
Johannes delar med sig av en imperial stout (av vars rester Sigvard gjort lättöl)
Gilliam delar med sig av ”nånting”-mjöd (skrivaren är klart berusad)
Brage delar med sig av ett år gammal svartbärsmjöd, vad nu svartbär är, antar att det är svartvinbär som åsyftas.
Sigvard bjuder på ett rabarbermjöd.
Are återkommer (efter att öppnat flaskor utomhus) med ett rabarbermjöd från 2013, flera närvarande har redan duschat i det.
Fardäng bjuder på spontanjäst mjöd från 2012.
Sigvard fortsätter att bjuda, denna gång på aroniamjöd och ett öl med humle från Sydafrika. Det senare smakar tropiska frukter, fast gott.