Vaevgillet 2017

Bryggargillesmöte Vävgillet 2017-07-01

Närvarande: Styrbjörn Bärsärk, Dorotea Pictora, AErikr inn Hårfagri, Lorenz, Gele Pechplumin, Astridh Thorkilsdotter, Engli Ingimannsson, Malin Johansson (ny!), Furst Krake (ny!), Jorunn Svensdotter, Ylva, Filippa Birgersdotter, Sigvard Olfuss, Brynjolfr, Drake, Are Faggesson.

Brynjolfr avlägger ett lärlingsprov med en engelskt ale innehållande bara en humlesort. Det godkändes. Fursten saknar dock bubblor.

Fardäng visar låren.

Sigvard avlägger mästarprov bestående av en alenog, en engelsk ale efter recept från 1577 och ett kryddat ale från föregående recept. Alenog var efter vikingatida fynd enligt ”An Early Meal” och gjordes på ett porsöl vilket var sötsurt, vilket sedan kryddas med fänkål, blandes med äggula och värmdes. De flesta närvarande uppskattade det. Engelsk ale från recept i ”A Sip through Time” gjordes på återanvänd jäst och har deltagit på A&S-tävling under senaste kronturneringen. Slutligen Ovanstående ale kryddad med långpeppar. Båda dryckerna uppskattades. Under tiden som de två mästarna och fursten överlade trädde Cei in som pausfågel med en lager. Dorotea frågar vad är en pelle, från svaret det är humle tydligen. Mästarna har tala länge och allvarligt. ”Det vi särskilt tyckte om är det fanns en bredd”. Fursten säger att fanns bubblor och funktion. Sigvard blir nu mästare i bryggargillet.

Drake svarar på en utmaning från Dorotea genom att leverera nåt SURT! Dorotea smakar (se bild i orginalprotokoll).

Härefter vidtar provsmakningar.

AErikr bjuder på en ett år gammal porter.

Sigvard bjuder på imperial porter.

Brynjolfr bjuder på imperial porter.

Are har öppnat sina flaskor utomhus, men nån lyckades hälla ut en rödvinsflaska. Från och med nu inga rödvinsflaskor på golvet. Are bjuder på jordgubbsmjöd, älgörtsmjöd, cyser, vita vinbärs-mjöd och ale.

Sigvard bjuder på ett lingonmjöd och ett krusbärsmjöd.

Fardäng säger att han är dum. Han hade ju ett äckligt prov med sig, en kryddad cider.

Meningar om SURT är extremt delade, beskrevs som hockeypulver, samt att det var så surt att visiret åkte ned på Lorenz.

Sigvard gör reklam för bryggargilleseventet den första helgen in december.

Fyllefarfar avslutar.