Rhodomel, spontanjäst nyponmjöd

Råvaror

Recept för en sats på 3 gallons:
370 gram färska urkärnade nypon
2.5 kg honung (köpt från Fardäng)
Relation honung till vatten ca 1:4

Metod

Jag plockade nyponen ganska sent på hösten runt den första frosten så jag läst att nyponen skall ha mest smak då.
Efter att ha rensat bort kärnorna så kokades nyponen i vatten i a 30 minuter. Dom silades av med en silduk och saften pressades ut. Honungen löstes upp i vatten och nyponsoppan tillsattes. Musten fick stå i kastrullen i ca 1 dygn i hopp om att villiga jästceller skulle hitta dit. :)
Därefter hälldes det upp i jäskaret och viss jäsaktivitet kunde skönjas dagen efter. Jäskaret skakades flera gånger om dagen under några dagars tid för att syresätta musten och få bort kolsyran. Allt för att ge jästen en bra möjlighet att göra sitt jobb.

OG 1.078
FG 0.992

Noteringar

Jag blev förvånad över att den lyckades jäsa ut helt eftersom jag förstått att vildjäsning ofta producerar mer alkoholsvaga resultat. Jag eftersötade med samma honung som tidigare och blev förvånad när det började jäsa igen. Återigen jäste den ut varpå jag eftersötade ännu en gång. Även denna gång återupptogs jäsningen varvid jag fick nog och buteljerade den ändå, vilket medförde att den blev svagt kolsyrad. Så hur stark den blev i slutändan vet jag inte eftersom jag inte mätte vid eftesötningarna. Men jag gissar på att ca 1 kg honung användes totalt för eftersötning. (I efterhand så har jag förstått att det var honungen i sig som hade börjat spontanjäsa antagligen pga för hög vattenhalt vilket föklarar varför mjödet hela tiden fortsatte jäsa.)