Rhodomel

Rosenmjöd/Rhodomel (Gesällprov, Doublewars 2008)

Jag tyckte att idén med rosenmjöd var tillräckligt bisarr för att prova, trots att jag personligen inte gillar den där smått kemiska rosensmaken. Då jag inte ville använda koncentrat i form av rosenvatten bestämde jag mig för att använda rosenblad från vresros (buskarna med de tjocka nyponen). Jag ville inte heller bli av med något av honungssmaken, och har därför inte kokat honungen.
Receptet nedan gäller 5 liter.

  • Råvaror

2 liter löst packade kronblad från rosblommor. (Vresros)
4 liter vatten (klorfritt kranvatten från Kungsbacka)
1,4 kg honung (Signum, 2 burkar)
50 gram russin
4 cl citronkoncentrat
Vinjäst "noname" (märkt 30020 7D25)
jäststopp

  • Metod

Plocka rosbladen från Vresros. De är de rosbuskarna som brukar planteras i häckar och liknande. Låt rosbladen dra i ca en timme i 2 liter vatten. Sila av och krama varsamt ur vätskan ur bladen.
Häll rosvattnet samt ytterligare 2 liter rosenvatten i en 5-liters dunk, addera 700 g honung (Signum "billighonung" i mitt fall), 4 cl citronkoncentrat och en halv påse vinjäst. Hacka och lägg i russinen.

Efter 2 veckor.
Addera ytterligare 450 gram honung.
(Ta ut några deciliter från dunken och lös upp honungen i det.)

Efter 2 ytterligare veckor (ungefär)
Kontrollera att det har jäst ut, det bör ligga under 0 Oe. Tappa över det till nytt kärl och tillsätt jäststopp.

3 dagar senare
Eftersöta efter smak (jag använde 250 gram)

Efter 1 månad.
Tappa upp på flaska och pastörisera. Låt flaskorna vila minst 6 månader för att bli av med den mest hysteriska rosensmaken.

  • Resultat

I början är det en rejält övertydlig rosensmak som vissa gillar, dock inte jag. Efter ett halvår har smakerna gift ihop sig och det smakar faktiskt riktigt angenämt. Friskt och lätt, med bara en antydan till ros, inte alls det kemiska som rosenvatten har.