Reengarda 2018

Jungfru Maria bebådelsegille AS 52 (2018)

Närvarande Fardäng, Hilde, Erik Knutsson, Drake, Johan Knutsson, Ena Liansdotter, Petrinilla Karlsdotter, Brage Bågbrytare, Heikki Karjalainen, Torulf Blot-Ulfsson, Alferinn, Freydis Eiriksdotter, Eldor av Frostheim, Ragnhild Jagherhorn, Barbara, Kjartan, Caroline av Gotvik, Nils, Erik Sternschild, Mira, Aerikr

Fardäng inleder med att välkomna alla, särskilt de nya och förklara gillets syfte och uppbyggnad. De obligatoriska dåliga vitsarna och hånande av Drake och Rok klaras av. Sedan följer två lärlingsprover och några smakprover.

Eldor: Presenterar för säkerhets skull två prov och vill att vi skall välja vilket som borde vara lärlingsprov. Han har ett okryddat mjöd med recept och ingredienser från PGW, samt ett på röda vinbär där han nyttjat bottensatsen från det tidigare mjödet. Fardäng håller en spontan föreläsning om hur man återanvänder, tvättar och sparar jäst. Mötet beslutade att det senare mjödet var Eldors lärlingsprov, vilket godkändes. Med kommentaren att det smakade jordgubb.

Johan Knuttson presenterade en lingonlikör. Då lingonen plockades vid universitetsområdet vidtog självklart dåliga vitsar om bildade lingon och hur mycket studenter kissat på dem. Efter detta återgick mötet till någon form av ordning och efter lite utfrågning och tillvägagångssätt röstade mötet även för att godkänna detta lärlingsprov.

Diskussion om gillets mindre lättanvända hemsida togs upp. Torulf lovade att titta på det och se om han kunde komma med något förslag på förbättring.

Sedan påbörjades smakprovningarna:

Ragnhild: Tre olika varianter på likör gjord på blåbär, hallon, havtorn, tranbär och björnbär. De var inbördes rätt olika.

Hilde: Presenterade en del av sitt godkända gesällprov ett år senare vilket är ett bärmjöd och ett bärvin med kork av okänt ursprung, upphittat nerbäddat i en dockvagn på vinden.

Alfarinn: Bärmjöd på hallon och blåbär. Det döptes självklart snabbt till drottningmjöd.

Fardäng: Kanel och muskotmjöd, vars muskotsmak gått från käftsmäll till bara antydan efter två års lagring.

Köket bidrog också med vitvin vari päron kokades.

Någonstans här upplöstes mötet i sin sedvanliga fas av oordnig och trevligt samkväm. Andra flaskor dök också upp.