Mjöd med humle enligt Olaus Magnus Historia de gentibus septentrionalibus ("Historia om de nordiska folken")

Råvaror

5 kg honung (~4 liter)
1 dl humle
16 l vatten
alejäst

Metod

Honung är från egna bin av nordisk ras (den inhemska birasen i Norden). Olaus Magnus anger att man skall taga en del honung och fyra delar vatten. Detta skall sedan kokas så att orenheter kan skummas av. Detta gjorde jag, men med mindre mängd vatten i början för att få plats i kastrullen. Humlen är från Kapitelhusgården och då jag inte hade någon aning hur besk (alfasyrahalt) den var fick jag smaka mig fram till vad jag fann lämpligt. I receptet angavs ingen mängd humle, men däremot att den skall kokas tills hälften av vattnet eller mer kokat bort. Hälften av vattnet kokade bort på fyrtio minuter. För att vara säker på att alfasyraomvandlingen skett ordentligt kokade jag humlen i totalt en timme. Olaus Magnus anger att öljäst (eller i brist på detta skall brödjäst ”duga”) skall nyttjas. Jag valde då en brittisk alejäst från Humlegårdens ekolager som torde vara det närmaste historiska öljäster som går att köpa. I originalet anges att drycken skall vara drickbar efter åtta dagar (eller i nödfall förr), men att längre tid ger bättre dryck. Jag lät därför den jäsa ut ordentligt vilket tog fyra veckor. Jag har inte nyttjat någon jäststop eller klarningsmedel utan bara tappat om några gånger. Sedan har mjöden lagrats i sex månader.

datum oechlegrader Alkohol
Start 75
Stop 40 4,5%

Noteringar

Slutresultatet blev ett relativt sött mjöd. Jag har i efterhand provat att lagra det på ekfat, efter cirka en månad fick det en viss ekkaraktär och mindre sötma, längre lagring än så på ekfat gav vinägersmak. De glasflaskor jag sparat har dock inte förändrats särskilt mycket efter ett halvårs lagring.