Nyponmjod

Nyponmjöd – bidrag till Nordmarks bryggartävling under Medeltidsveckan 2007

Av: Fardägn Skvaldre

Min målsättning med detta mjöd var två: För det första ville jag skapa ett mjöd som både vad gällde råvaror och tillverkningsprocess låg så nära det som var historiskt troligt för ett medeltida mjöd i dagens Sverige, men utan att i som många av mina tidigare mjöder försöka följa något historiskt recept. För det andra ville jag göra ett något sötare mjöd än jag vanligtvis gör.

Råvaror

4 l honung
16 l vatten
1 dl torkad humle
1 dl torkade nypon
alejäst

Varför jag valde de råvaror som jag gjorde

Honung togs från mina egna bin, som är av den ras som kallas nordiska biet, vilket är det bi som fanns i Sverige under Medeltiden. Vattnet var vanligt kranvatten, men då mitt kranvatten är helt obehandlat fick det duga. Humle var lite svårare då humle odlades i Sverige under medeltiden enligt exempelvis flera landskapslagar (troligen fördes det in av munkar), men jag har svårt att hitta något om vilka sorter det kan tänkas varit. Slutligen valde jag Challenger vilken är en traditionell engelsk humle, vilket torde ligga nära de humlesorter som fanns i Europa under medeltiden. Nypon är inhemska i Sverige och det finns belägg för användning i matlagning från och med bronsåldern, men jag har inte hittat några belägg för användning i mjöd. Då det dock är en tidsenlig råvara som borde balansera humlens beska och ge ett något sötare mjöd utan att använda mer honung valde jag det. Säsongen var dock dålig för nyponplockning så jag köpte torkade nypon. Då de flesta historiska recept jag känner till som överhuvudtaget nämner vilken sorts jäst som nyttjas vid mjödframställning anger olika sorter av öljäst valde jag en sådan. Då jag ville ha ett relativt sött mjöd valde jag en alejäst som inte jäste till så hög alkoholstyrka och därmed lämnade en hel del sötma kvar i honungen.

Tillvägagångssätt

Nästan alla historiska mjödrecept nämner att man först kokar honungen och skummar av orenheter, varför jag gjorde detta. Samtidigt kokade jag humlen en timme för att alfasyraomvandlingen skulle ske. Jag nyttjar alltså humlen endast som beskämne. Även nyponen kokade jag och pressade ut vätskan. Därefter rörde jag ihop alla råvaror och lät jäsa under en månad då jäsningen naturligt avstannade. Av praktiska och hygieniska skäl nyttjade jag en jäshink av plast.

Huvudsakliga källor

Making medival mead or, mead before Digby, The compleat anachronist #120
Nationalencyklopedin
Mat historiska uppslagsbok, Jan-Öjvind Swahn