Dadelmjod

Tre recept på dadelmjöd

Orsaken till att jag överhuvudtaget kom på tanken att göra dadelmjöd är att när vi talade med dåvarande furste Brendan om att starta upp Nordmarks bryggargille gav han oss en utmaning: Att göra ett dadelmjöd som han inte fann fullständigt avskyvärt, eller som han uttryckte det ”inte får mig att raketspy”. Lyckades vi med detta skulle vi ha hans tillstånd såsom furste att starta Nordmarks bryggargille. För de som inte känner till historien kan de gärna fråga honom om dadelmjöd, men den korta versionen är att han en gång fick dadelmjöd i sin bägare och, tja just raketspydde omedelbart. Sanningen att säga kan jag inte påstå att detta mjöd är någon av de drycker jag är särskilt stolt över, men nog bland det svåraste jag gjort. Konstigt nog fann Brendan mitt slutliga försök (efter många kasserade försök) helt acceptabelt, så på sätt och vis existerar Nordmarks bryggargillet tack vare denna inte alltför välsmakande dryck.

Recept ett, det bästa

Dadelmjöd är du inte riktigt klok!? Sådana onda ord borde vara straffbara att ens yppa!

Recept två, det näst bästa

Gör dadelmjöd enligt nedan. Ge det till din värsta fiende, alternativt häll ut det och drick sedan någon smakligare dryck, såsom träskvatten, avkok från gamla välanvända gambesoner, Budweiser, eller liknande.

Recept tre, det värsta.

Jaha, är du riktigt säker? Nåja, nedan finns ett recept för ett nästan drickbart dadelmjöd.

Dadlar
Honung
Bakjäst
Humle

Hacka dadlarna i småbitar, koka dem i minst en halvtimme, pressa ut vätskan. Blanda dadelvätskan med lika mycket honung. Blanda sedan en del sådant med tre delar vatten, tillsätt bakjäst. För fem liter vätska räcker det med ett halvt paket bakjäst. Låt jäsa, tappa sedan om några gånger. Avsmaka resultatet med fasa. Efterkrydda sedan med humle och honung till en nästan drickbar vätska.

/Fardäng Skvaldre