Ingredienser för öltillverkning

Extraktgivare, de ingredienser som ger socker till vörten

*Malt: Mältade sädesslag. Vanligast är korn men även råg, vete och havre förekommer.
*Råfrukt: Omältade råvaror som ger socker till vörten, t.ex. omältat spannmål, honung eller socker.

Smakämnen

*Humle: det absolut vanligaste smakämnet i öl, ger smak och bitterhet till ölet.
*Frukt
*Kryddor

Jäst

Jäst kan delas upp i tre olika gruperingar
*Lagerjäst (Saccharomyses pastorianus): en modern jäst som kan jäsa vid låga temperaturer och ger ett väldigt litet smakbidrag.
*Alejäst (Saccharomyses cervisiae): den vanligaste jästtypen hos hembryggare, ger ofta fruktiga toner till ölet från de estrar som bildas vid jäsningen.
*"Vildjäst" (Brettanomyces stammar, ensam eller blandat med andra jäststammar t.ex alejäst) t.ex. Brettanomyces lambicus som återfinns i Lambic öl.

*Spontanjäst: Man låter vörten kontamineras av jäststammar (och ibland även bakterier) från närmiljön eller från tillsatser såsom fruktskal som tillsätts i jäskärlet.

Vatten

Man ska inte underskatta vattnets påverkan på det färdiga resultatet. Här spelar förstås smaken på vattnet en stor roll men även sammansättningen av minneraler och Ph-värdet påverkar resultatet.

Tillsatser

*Salter
*Jästnäring
*Klarningsmedel