Ludewics Rönnbärslikör

Rönnbärslikör

Utgångspunkten för denna likör är en uppfattning om att destillat förmodligen inte var så fint filtrerade som de är i dag, och jag ville därför se hur bra det gick att använda en spritsort som är direkt äcklig som bas. Sagt och gjort, Jeltzin är en fransk(!) vodka som levereras i bag-in-box… Kan det bli bättre/sämre?

Plocka rönnbär, se till att sortera bort alla fula och skrumpna bär, och frys sedan in dem några dagar.
Till denna omgången användes följande ingredienser:

2,5 dl rönnbär
1,5 dl socker
2,5 dl vodka
vatten

Jag avpassade mängden för att kunna späda lagom för att fylla en 50 cl flaska, och har alltså adderat nära 1 dl vatten.

Låt bären vara hela, lägg dem i ett slutet kärl tillsammans med sockret och spriten. Rör/skaka om ofta i en vecka, och sila sedan av för att bli av med det grövsta. Låt stå svalt tills det klarnat helt (ca 1-2 veckor) sila försiktigt av, häll det på flaska, och toppa upp till 50 cl (eller enligt smak) med vatten.

Resultat?

Beskan finns där lite i bakgrunden, men den är frisk och lite syrlig, samtidigt som sötman är tydlig. Personligen tycker jag mycket bra om den. Färgen är lite blekrosa, och inte alls så orange som jag hade förväntat mig, men den ser rätt ok ut.