Hallonlikör

Råvaror:
679 g hallon
400 g ljussirap
800 g Jelzin Vodka (37,5% alkoholhalt)

Metod:
Jag hällde hallonen i en stor genomskinnlig glasburk därefter sirapen och sist vodkan, problemet är att få sirapen att lösa sig och med den här ordningen fördelas sirapen hyffsat. Burken förseglades sedan och ställdes i ett fönster, men jag begränsade ljustillflödet betydnigt med persiennerna då det var söderläge och sommaren visade sig väldigt solig, vet inte om det påverkar speciellt mycket men saker har ju en tendens att expandera när de blir varma och burken var tämligen full.

Den första veckan vände jag burken ett par gånger om dagen, sirapen har en tendens att fästa vid glaset och har man bara en liten luftbubbla att jobba med så går det att "skölja" bort den från glaset temporärt.
Det tog ett tag innan sirapen löst sig helt och efter det vände jag burken bara någon gång då och då.

Efter 2 månader (30e maj kl - 31 juli) öppnade jag burken och silade bort bären och tappade då upp drycken på flaskor.

Det blev då 1340 g likör (ca 13 dl)

Provsmakning skedde och då flaskorna öppnades drygt 2 månader senare (3:e oktober) så hade smaken förbättrats avsevärt.

Noteringar:
Då jag på samtliga ställen där jag funnit likörrecept har läst rekomendationen att använda sirap istället för socker så beslöt jag mig för att främst använda detta sötningsmedel den här omgången. Hallonlikören var en av dem och då jag silade bort bären fanns en klar siraps influens i drycken, något som jag inte reflekterade över efter 2 månader lagring på flaska.
Jag måste väl se den som lyckad då den gick åt som smör i solsken. En söt flickedricka utan någon dirrekt spritsmak, påminner om stark hallonsaft.
Jag har använt en våg med 1 grams intervall, så de jämna numrerna i receptet är bara för att jag gillar jämna tal.