Förberedelser

Några dagar innan mjöden ska sättas:

  • Förkultur Jästen har mycket större chans att göra ett bra jobb om man skapar ett par miljoner extra jästceller innan man tillsätter den till musten.
    Jäs först en liten sats (< 1 liter) med ganska svag must. När den börjar jäsa ordentligt har du plötsligt ett fantastiskt stort antal jästceller att sätta till din riktiga mjödsats.
    Varför bry sig om hur hårt jästen får kämpa?
    1. Du minskar risken att någon annan jäst tar över jäsningen (vildjäsning, inte alltid bra)
    2. Har du en söt must är chansen större att jästen orkar starta jäsningen om det finns mycket jäst.
    3. Jäsningen går snabbare.
  • Frys Ska du använda frukt eller bär så kan det vara en bra idé att frysa och tina dessa innan man använder dom. När frukt (och bär) fryser bildas iskristaller innuti frukten som slår sönder frukten innifrån och gör att fruktsaften snabbare går ut i musten.

När den stora dagen är inne

  • Rengörning Gör allting som ska komma i kontakt med musten ordentligt rent.
  • Lös honungen Lös honungen i vattnet. Här finns det många olika idéer och jag ska försöka lista upp dom med för och nackdelar.
    • koka Tag honungen i en gryta och häll på en del av vattnet. Koka upp. Nu kan man använda hålsleven för att ta bort det skum som flyter upp. Ha en liten bytta med kallt vatten bredvid för att skölja av hålsleven. Häll sedan ner musten i jäskärlet och tillsätt resten av vattnet. Om du använder kranvatten, kan det vara bra att ta detta ur duschen, då man syresätter musten lite mer och förenklar för jäsningen att komma igång.
      • + All vildjäst och mögelsvampar dör och du får full kontroll på att jästen du använder är den enda som väser din must. Allting som kommer i kontakt med den kokande musten är så rent det kan bli. Mjödet har lättare att klarna.
      • - En del smak- och doftämnen försvinner vid kokningen.
    • Pastörisera Samma som "koka" man man hettar bara upp till 70 grader C, och behåller denna temp i 30min.
      • + Vildjäst och mögelsvampar dör.
      • - Lite av smak- och doftämnen försvinner. Tar lite tid
    • Blanda ut direkt lös upp honungen i kallt eller 30 gradigt vatten (Ta inte varmvatten ur kranen).
      • + Alla smak och doftämnen är kvar i musten. Enkelt
      • - All vildjäst och annat som kan störa jäsningen är kvar i musten.
    • Kemikalier Man kan lösa upp honungen i kallt vatten och sedan tillsätta kemikalier för att döda vildjästen. Detta är en ganska vanlig medod om man läser recept från USA.
      • + Alla smak och doftämnen är kvar i musten. Enkelt, All vildjäst och andra levande organismer är döda.
      • - Ytterligare tillsatser.
  • Svalna Låt musten svalna tills den är under 37 grader.
  • Tillsätt Jäst Tillsätt jästen (och ev. jästnärsalt) och skaka/rör om så att det blandar sig ordentligt. Sätt på locket,korken och jäsröret.