Dubbelkriget2014

Gillesmöte Dubbelkriget 140529

Mästarprov
Danel avlade sista delen av sitt mästarprov, vilken bestod av ett flertal öl med historisk förebild (se separat dokumentation). Som bonus presenterande han också ett äppelöl. Då han tidigare fullgjort övriga delar för att uppnå mästares rang, samt att drycker och dokumentation med råge uppfyller kraven välkomnade gillet en ny mästare.

Lärlingsprov
Anneke från Aarnimetsä presenterande en mjöd med rosenvatten och två med långpeppar, apelsin och anis, varav en var kokad och en inte. Godkänd som lärling.

Ermingard presenterade plommonmjöd jäst med veteölsjäst. Mycket sött. Godkänd som lärling.

Helvig Arvidsdotter presenterade en äppelcider med honung i fem varianter. En av varianterna var på gränsen till odrickbar, en okej och de övriga någonstans därimellan. Diskussioner kring vad som hade hänt vidtog. Godkänd som lärling.

Övrigt
Mikael Rantzom presenterade en brown ale som smakprov.

Lotteri och trettioårsfest
Sedan förflyttades mötet till Nordmarks trettioårsfest och lotteriet tog vid. Drottningen förärade oss med att dra lotterna och mycken gamman följde. Totalt drog lotteriet in 5840 kronor, samt 15 euro .