Dubbelkriget 2010

Bryggargillesmöte Dubbelkriget 2010-06-20

Närvarande: Engli Ingimarsson, Astridh Thorkilsdotter, Alrik af Edestad
Tekla Egilsdotter, Styrbjörn Starke, Ingrid Audardotter, Iseut de Colmar, Katarina Urbansdotter, Elizabeth of Woodbury, StartulvR Kåte, Whilja, Björn Snedskägg, Ragnhild Leifsdotter, Askatla Kehlsdottir, Ludewic, Nattfari, Fardäng, Furst Eirik, Furstinnan Filippa, Baronessan Nordmark, Nadiana, Druda Uddormsdotter, Ermingard Hawenthorn, Celemon Gwynedd, Lia de Thornegge, Gudrun Hansdotter, Wilda Frejasdotter, Egil Tokrake Rok Tingfaste, Johan, kung ThorvaldeR, Åsa Fredriksdotter, Hartman Rogge, Dax von Pytten (34 st!)

Engli avlade ett lärlingsprov, ett blåbärsmjöd, vilket godkändes med råge.

Nadiana bjöd på ett äppel- och körbärsmjöd som mottogs med glädje och hon utnämndes till hederslärling och diplomat i Frankmark.

Sedan följde sedvanligt hånande av Rok och hans fruitpunch, vilken bjöds på senare till församlingens fasa (och ibland glädje).

Sedan följde Ludewics mästerprov. Recept o.dyl. finns sedan tidigare på Wikin. Provet bestod av:

  • Rönnbärslikör
  • Lakritsvaniljlikör
  • Blåbärskanellikör
  • Cider på vildäpplen
  • Mjöd med banan

Och slutligen på kungen begäran, den s.k. Oh my! Äppelmustmjöd kryddat med kardemumma och muskot.

Proven mottogs och begrundades av gillet, samt domarna, d.v.s. fursteparet och Fardäng. Fardäng var skeptisk till lakritsvaniljlikören, men då han inte raketspydde på den trots smaken av lakrits och vanlilj blandat med sprit måste det vara ett tecken på stor skicklighet och även den godkändes. Alltså Ludewic är gillets nyaste och fjärde mästare!

Efter det följde diverse smakprover. Nattfari bjöd på mjöd som lagrats två år, Åsa Fredriksdotter bjöd på sitt tidigare lärlingsprov som nu hade lagrats i tre år, Sten Stensson bjöd på flädersnaps och slutligen bjöd Ludewic på mer drycker (!). Nämligen lingonmjöd, ytterligare ett mjöd och syrenlikör.

Mötet avslutades efter lite allmän diskussion med en uppmaning och utmaning att producera andra drycker som inte vanligen bjuds på gillesmöten, t.ex. öl och vin.

Senare tillkom ytterligare ett möte, då några medlemmar hade ”fastnat” i bastun. Där avlade Bengt Knutsson ett lärlingsprov bestående av gammeldansk och slånbärslikör, vilket godkändes.