Björnbärslikör

Råvaror:
625 g björnbär
2,5 dl ljussirap
7 dl Kornmeister (38% alkoholhalt)

Metod:
Jag hällde börnbären i en stor genomskinnlig glasburk därefter socket, sirapen och sist vodkan, problemet är att få sirapen ochsockret att lösa sig och med den här ordningen fördelas de hyffsat. Burken förseglades sedan och ställdes i ett fönster, men jag begränsade ljustillflödet betydnigt med persiennerna då det var söderläge och sommaren visade sig väldigt solig, vet inte om det påverkar speciellt mycket men saker har ju en tendens att expandera när de blir varma och burken var tämligen full.

Den första veckan vände jag burken ett par gånger om dagen, sirapen har en tendens att fästa vid glaset och har man bara en liten luftbubbla att jobba med så går det att "skölja" bort den från glaset temporärt.
Det tog ett tag innan sirapen löst sig helt och efter det vände jag burken bara någon gång då och då.

Efter en och en halv månad (17e maj - 29 juni) öppnade jag burken och silade bort bären och tappade då upp drycken på flaskor.

Det blev då ca 10,4 dl likör

Provsmakning skedde och då flaskorna öppnades drygt 3 månader senare (3:e oktober) så hade smaken förbättrats något.

Noteringar:
Då jag på samtliga ställen där jag funnit likörrecept har läst rekomendationen att använda sirap istället för socker så beslöt jag mig för att främst använda detta sötningsmedel den här omgången. Björnbärslikören var en av de som övertygade mig, sirap är dåligt. När jag säger sirapsinfluens i smaken så menar jag inte att det smakar sött eller sirap utan vad sirapen gör med drycken, den dödar spritsmak på ett sätt som socker inte gör, tyvärr så ersätter den alkoholens friskhetmed en kvalmig unken smak och är säkert lite av vad Arngrim menade med att det fanns en grafitaktig karaktär i smaken. Jag har gjort björnbärslikör innan på socker och den var mycket bättre, mycket friskare i smaken om än spritigare.
Jag har använt en hushållsvåg så värderna är inte dirrekt exakta, det var efter den här som jag införskaffade en digital våg.