Äppelmjöd (+ en variant med muskot)

Detta är egentligen två recept men eftersom dom är så lika så tar jag dom på samma sida. :)

Råvaror

Recept för en sats på 10 liter.

2.1 kg honung (lågpris Eldorado)
4 äpplen i bitar (kommer ej ihåg vilken sort, men ganska smakfulla)
1 skivad citron
1 dl strösocker
1/2 dl råsocker
1/2 dl farinsocker
(2 muskotnötter)
jäststopp och vinsvavla
British Ale yeast (Brewer's Choice 1335 Activator)
(Muskotvarianten: Wyeast Dry Mead yeast (Vintner's Choice 4632 Activator))

Metod

Tvätta rent äpplen och citron. Skiva citron och kärna ur äpplena och skär dom i bitar.
Hetta upp ca 350 g honung som karamelliseras (ca 10-20 minuter på medelvärme). Släng i äppelbitarna och låt dom fräsa med en liten stund.
Tillsätt litet vatten (ca 1.5 liter för min kastrull) och resten av honungen. Lägg i citronen och låt honungen lösa upp sig.
Pga att jag hade ganska litet honung så tog jag litet extra socker som också åkte i grytan.

Häll ner musten i jäskärlet och tillsätt vatten till lagom nivå. (För muskotvarianten så delas muskotnötterna och läggs i.)

Vid lagom temperatur, tillsätt jäst och syresätt musten (i mitt fall medelst kraftig skakning).

OG: 1.070
FG: Glömde skriva ner

Noteringar

Då detta var mitt andra mjöd någonsin så var jag allt för ivrig och avbröt jäsningen allt för tidigt vilket resulterade i ett mycket sött mjöd (rent äpple). Men det smakade tydligen gott ändå. :)
Muskotvarianten blev aningen starkare och det finns en viss kärvhet i eftersmaken av muskoten.